viernes, 6 de junio de 2014

L’AVENTURA NORD-AMERICANA D’ÀNGEL GUIMERÀ


El dimecres 11 de juny, a les 19.30 h, a la Sala Polivalent de l’Escola Municipal de Música Pau Casals, l'especialista nord-americana en l'obra d'Àngel Guimerà Sharon Feldman ens presentarà la pel·lícula muda Maria Rosa, de CecilB. DeMille, basat en el llibre homònim d’Àngel Guimerà.


En els inicis de la seva carrera, Cecil B. DeMille (1881-1959) va adaptar aquest clàssic d’Àngel Guimerà que narra les tribulacions d’una pagesa catalana causades per la passió amorosa d’un pretendent deslleial. El film inicia la col·laboració del cineasta amb la cantant d’òpera Geraldine Farrar, una de les seves primeres estrelles. Es va rodar per preparar l’actriu abans del rodatge de Carmen, un projecte similar, però de més envergadura, que, seguint els plans de DeMille, es va estrenar abans que Maria Rosa (1916). La traducció de Maria Rosa fou realitzada per dos autors nord-americans i el guió fou  escrit pel germà del mateix De Mille, amb canvis substancials respecte l’original. La pel·lícula va tenir molt bona acollida a taquilla.


Cecil B. DeMille
Aquesta estrena es produeix en els inicis de l’època daurada del cinema mut nord-americà. Hollywood va esdevenir aviat el centre del cinema mundial; els pressupostos de les pel·lícules van créixer considerablement, igual que els contractes de personal, el mestratge i la complexitat dels films. Cecil B. DeMille fou productor, director, actor i manager de la companyia de la seva mare. El 1913 va fundar l’empresa Paramount, que es va convertir en una de les grans productores de films de Hollywood.


Maria Rosa es va projectar a Barcelona en el marc de la Setmana de Cinema del 1983. 

L’octubre del 2013, la Filmoteca de Catalunya va presentar una còpia del film procedent de l’Eastman House de Rochester trobada per la professora Sharon Feldman Professora de la University of Richmond (EUA) estudiosa de la recepció de l’obra d'Àngel Guimerà als Estats Units.


ESTRENA DE MARIA ROSA A BARCELONA I A MADRID EL 1894

Maria Rosa, drama en tres actes escrit en prosa, s’estrenà en el Teatre català, instal·lat en el Novetats, de Barcelona, la vetlla del 24 de novembre 1894, amb el següent repartiment: Maria Rosa, Concepció Ferrer; Tomasa, Concepció Pala; Marçal, Enric Borràs; Quirze, Vicenç Daroqui; Badori, Enric Giménez; Gepa, Jaume Virgili; Calau, Enric Guitart; Xic, Joan Llonch; Director artístic, Enric Borràs.

El mateix dia (24/11/1894) s’estrena també a Madrid al Teatro de la Princesa. Guimerà assistí als últims assajos de Maria Rosa a Madrid, però la nit de l’estrena era a Barcelona.

La relació de Guimerà amb MaríaGuerrero i Jose Echegaray cal remuntar-la a l’estiu de 1892. Aquest fet es important perquè s’obre tot un nou i llarg període de la projecció de Guimerà en l’escena de Madrid. Guimerà fa arribar l’obra Maria Rosa a l’actriu María Guerrero. L’actriu estava exultant d’il·lusió per treballar l’obra, com demostra la correspondència existent entre l’autor i l’actriu.

Aquell interès que havia demostrat María Guerrero per la seva Maria Rosa quallava en el generalitzat elogi de la seva interpretació per part de la premsa1. L’èxit d’interpretació de María Guerrero i l’obtingut per la nova companyia del Teatre Español iniciava amb bon peu la trajectòria de la nova empresa. El trio Guimerà- Guerrero- Echegaray començava a marxar.

Es pot seguir tota la informació sobre la presentacio del film a Facebook (www.www.facebook.com/angels.santacana.1) 
i a Twitter (www.twitter.com/ansantacana) amb l’etiqueta #cinemamut
www.elvendrell.net


1.    Joan Martori: La projecció d’Àngel Guimerà a Madrid (1891-1924), Barcelona: Curial/ publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1995, p 57-74


No hay comentarios:

Publicar un comentario