El dimecres 11 de juny, a les 19.30 h, a la Sala Polivalent de
l’Escola Municipal de Música Pau
Casals , l'especialista nord-americana en l'obra d'Àngel
Guimerà Sharon Feldman ens presentarà la pel·lícula muda Maria Rosa, de CecilB. DeMille, basat en el llibre homònim d’Àngel Guimerà.
En els inicis de la seva
carrera, Cecil B. DeMille (1881-1959) va adaptar aquest clàssic d’Àngel Guimerà
que narra les tribulacions d’una pagesa catalana causades per la passió amorosa
d’un pretendent deslleial. El film inicia la col·laboració del cineasta amb la
cantant d’òpera Geraldine Farrar, una de les seves primeres estrelles. Es va
rodar per preparar l’actriu abans del rodatge de Carmen, un projecte similar,
però de més envergadura, que, seguint els plans de DeMille, es va estrenar
abans que Maria Rosa (1916). La traducció de Maria Rosa fou realitzada per dos
autors nord-americans i el guió fou
escrit pel germà del mateix De Mille, amb canvis substancials respecte
l’original. La pel·lícula va tenir molt bona acollida a taquilla.
Cecil B. DeMille |
Aquesta estrena es produeix en
els inicis de l’època daurada del cinema mut nord-americà. Hollywood va
esdevenir aviat el centre del cinema mundial; els pressupostos de les pel·lícules
van créixer considerablement, igual que els contractes de personal, el
mestratge i la complexitat dels films. Cecil B. DeMille fou productor,
director, actor i manager de la companyia de la seva mare. El 1913 va fundar
l’empresa Paramount, que es va convertir en una de les grans productores de
films de Hollywood.
Maria Rosa es va projectar a
Barcelona en el marc de la Setmana de Cinema del 1983.
L’octubre del 2013, laFilmoteca de Catalunya
va presentar una còpia del film procedent de l’Eastman House de Rochester
trobada per la professora Sharon Feldman Professora de la
University of Richmond (EUA) estudiosa de la recepció de l’obra d'Àngel Guimerà
als Estats Units.
L’octubre del 2013, la
ESTRENA DE MARIA ROSA A BARCELONA I A MADRID EL 1894
Maria Rosa, drama en tres actes escrit en prosa, s’estrenà en el Teatre català, instal·lat en el Novetats, de Barcelona, la vetlla del 24 de novembre 18 94, amb el següent repartiment: Maria Rosa, Concepció Ferrer; Tomasa, Concepció Pala; Marçal, Enric Borràs; Quirze, Vicenç Daroqui; Badori, Enric Giménez; Gepa, Jaume Virgili ; Calau, Enric Guitart; Xic, Joan Llonch ; Director artístic, Enric Borràs.
El mateix dia (24/11/1894) s’estrena també a Madrid al Teatro de la Princesa. Guimerà assistí als últims assajos de Maria Rosa a Madrid, però la nit de l’estrena era a Barcelona.
La relació de Guimerà amb MaríaGuerrero i Jose Echegaray cal remuntar-la a l’estiu de 1892. Aquest fet es
important perquè s’obre tot un nou i llarg període de la projecció de Guimerà
en l’escena de Madrid. Guimerà fa arribar l’obra Maria Rosa a l’actriu María
Guerrero. L’actriu estava exultant d’il·lusió per treballar l’obra, com
demostra la correspondència existent entre l’autor i l’actriu.
Aquell interès que havia
demostrat María Guerrero per la seva Maria Rosa quallava en el
generalitzat elogi de la seva interpretació per part de la premsa1. L’èxit
d’interpretació de María Guerrero i l’obtingut per la nova companyia del Teatre
Español iniciava amb bon peu la trajectòria de la nova empresa. El trio Guimerà-
Guerrero- Echegaray començava a marxar.
Es pot seguir tota la informació sobre la presentacio del film a Facebook (www.www.facebook.com/angels.santacana.1)
i a Twitter (www.twitter.com/ansantacana) amb l’etiqueta #cinemamut
www.elvendrell.net
1. Joan Martori: La projecció d’Àngel Guimerà a
Madrid (1891-1924), Barcelona: Curial/ publicacions de l’Abadia de Montserrat,
1995, p 57-74
No hay comentarios:
Publicar un comentario